Over mij

Naam
Chander van Daatselaar

Geboren
14-04-1998

Woonplaats
Tilburg

Huidige school
Fontys Hoge School voor Kunsten

Opleiding
HBO Modern Dans Theater

Diploma’s
MBO specialist Artiest dans (2016)
VMBO-TL Commerciële Dienstverleningen (2014)

 

Jeugd
Vroeger toen ik klein was, was ik al bewegelijk. Mijn moeder hoorde het al van leraren van de peuterspeelzaal dat ik altijd op de beat kon mee dansen. Toen ik 6 was ging ik pas naar algemene dansvorming. Ik dacht dat het Streetdance was, maar was het dus niet. Ik vond het wel leuk, maar na een paar maanden had ik het wel gezien. De leraar Etje Koren zei tegen mijn moeder dat ik naar Doetinchem moest gaan en dan naar Jazz Dansschool Bertha Huls, want daar krijg je les van een boom lange kerel genaamd Robert ten Olde. Mijn moeder belde de dans school op en wilde mij opgeven maar toen die tijd kon je pas mee doen als je 10 jaar of ouder was, dus ik kon jammer genoeg niet mee doen met de lessen. Ik wilde wel heel graag daar heen, dus in de tussen tijd ging ik naar in mijn dorp waar ik woonde naar een sportschool Strada, daar gaven ze ook streetdance. Ik kreeg toen les van Miriam Klein Lenderink. Ik vond haar echt geweldig, want ze gaf zo leuk les. Toen ik 10 jaar was mocht ik eindelijk naar Jazz Dansschool Bertha Huls. De eerste les vond ik niet leuk, omdat ik niemand kende maar gelukkig veranderde dat. Ik kreeg daar twee beste vrienden uit. We hebben met z’n drieën een choreografie gemaakt voor een choreografie wedstrijd binnen de dansschool, dat was mijn eerste wedstrijd. Toen waren wij tweede geworden. Twee jaar later heb ik samen met Boes Brussen ook een choreografie gemaakt voor dezelfde wedstrijd. We zijn toen eerste geworden van de dansschool.

Toen ik 12 jaar was, zei de docenten van de dansschool: ”Als je verder wilt met dansen moet je wel Klassiek en Jazz gaan volgen om aan je techniek te werken”. Het eerste wat ik dacht: ”Ja, dat is voor meiden”. Maar ik deed het toch en verrassend genoeg vond ik het ook echt leuk. Na een paar maanden op Klassiek gezeten te hebben, werd ik uitgenodigd om auditie te doen voor de selectie groep. Na de auditie kreeg ik uitslag dat ik aangenomen ben in de Mini Selectie. Ik kreeg toen Jazz en Klassiek van Britt Heijnen. Na 1 jaar mocht ik meteen 1 groep hoger in de Midden Selectie. Ik was daar echt blij mee. In het zelfde jaar wilde ik graag Modern uitproberen. Ik mocht toen meteen mee doen en werd ook meteen geaccepteerd bij Selectie Modern Gevorderden. Na een jaar voelde ik mij niet meer fijn bij Streetdance, omdat ik zo in de Klassieke Moderne wereld ben gegroeid. Daarom ben ik gestopt met Streetdance. In hetzelfde jaar mocht ik een groep hoger van Midden Selectie naar Gevorderd Selectie. Mijn wens was toen om naar Dansgroep Lèfamm te gaan, dat was de Demo groep van de dansschool. Na 1,5 jaar in Gevorderd Selectie te zitten mocht ik eindelijk naar Lèfamm. Ik mocht een choreografie dansen van het Nederlands Dans Theater (NDT). Het stuk heette Walking Mad en de choreograaf was Yvan Dubreuil. Het was echt een eer om samen met hem te mogen werken. Ik heb 2,5 jaar bij Lèfamm gezeten.

Tijdens de voorbereidingen van de jaarlijkse show in 2012 van de dansschool, ben ik uitgenodigd om samen met paar andere jongens een choreografie te dansen van Victor Rottier. Na de voorstelling heb ik een uitnodiging gekregen om in de Urban Demo groep De Beatsliders mee te dansen. Ik heb daar 1 jaar gezeten bij De Beatsliders.

 

Opleiding

RijnIJssel FastTrack Dans
Wat heel erg fijn is aan Jazz Dansschool Bertha Huls, is dat zij mij heel erg hebben geholpen met mijn audities bij Aventus en Rijn IJssel. Ik was bij alle twee de dansopleidingen aangenomen, maar ik ben voor Rijn IJssel gegaan. Dit omdat de FastTrack Dans opleiding een 2 jarig opleiding is en samenwerking heeft met ArtEZ. Ik wilde toen die tijd heel graag naar ArtEZ, omdat het mijn school was.

FastTrack Dans opleiding was een allround opleiding, maar met nadruk op Modern en Klassiek. Ik was blij dat FastTrack Dans een allround opleiding was, want door dat heb ik les gekregen in Limon, Jazz, Klassiek, Cunningham, Show, Pilatus, Yoga, Urban, Contemporary, Contemporary Jazz, Graham, Improvisatie en Modern. Ook hebben we les gekregen in dansorganisatie. Daarin hebben wij geleerd hoe we financieel dingen kunnen regelen, bijvoorbeeld posters maken etc. Hoe we dit geleerd hebben is dat wij als klas de hele Ouderavond, Eigenwerk Voorstelling, Open Podium en Diploma Uitreiking moesten regelen.

Omdat FastTrack Dans opleiding samen werkte met ArtEZ, mochten wij in het tweede jaar 7 weken stage lopen bij de eerste jaars van Dans Maker of Dans Docent. Ik heb gekozen voor Dansmaker, maar om daar echt stage te mogen lopen kwam er bij een test les een vrouw kijken, die bij ArtEZ werkt, kijken of je wel geschikt bent bij Dans Maker of Dans Docent. Ook moesten wij in het Engels een motivatie brief schrijven waarom wij daar stage wilden lopen. Gelukkig vond de vrouw die bij ons keek in de test les mij een geschikte danser om bij Dans Maker stage te mogen lopen en ArtEZ zelf vond mijn motivatie brief ook goed. Dus ik mocht eindelijk stage lopen op ArtEZ. Toen ik eenmaal op ArtEZ kwam moest ik heel erg wennen, want ik zat in een klas van 8 mensen en toen opeens in een klas van 30 mensen. Op FastTrack Dans opleiding sprak je gewoon Nederlands en op ArtEZ Engels. FastTrack Dans was MBO en ArtEZ is HBO. En dat voelde ik aan alle kanten. Dus ik schrok en voelde mij helemaal niet meer op mijn gemak. Door dat twijfelde ik of ik wel verder wilde met dansen, maar ik bleef wel tegen mijzelf zeggen, dat ik er wel voor moest gaan. Misschien is het maar een twijfel voor een tijdje en over een paar maanden wil ik heel graag naar ArtEZ. Dus ik ging er toch voor, maar jammer genoeg zagen de leraren mijn motivatie naar beneden zakken. Het was eigenlijk een piramide vorm die op zijn kop stond. Ik begon heel erg gemotiveerd en twee weken later was mijn motivatie weg, na 3 weken had ik weer motivatie. We mochten ook aparte auditie doen bij ArtEZ. Wij moesten wel mee doen met de normale auditie, maar we moesten een solo maken van 5 minuten en daar werden wij op beoordeeld. We kregen de uitslag van de auditie de zelfde dag nog en helaas ben ik niet aangenomen voor de opleiding op ArtEZ. Wat ik wel fijn vond, is dat ze mij heel erg gegroeid vonden in het half jaar trainen die ik had.

Dus ik heb auditie gedaan bij AHK Choreograaf, Codarts en Fontys Choreograaf. Bij AHK mocht ik geen auditie doen omdat ik toen die tijd te jong was en te weinig ervaring in choreografie had. Ik wist dat Codarts een klassieke school is. Dus ik wist dat mijn kans wat kleiner was om aangenomen te worden, omdat ik toen die tijd geen klassieke jongen was. Toch deed ik wel mijn uiterste best om aangenomen te worden. Helaas ben ik hier afgewezen. Bij Fontys heb ik alle audities doorstaan en ben ik dus aangenomen als enigste van Choreograaf voor Modern Theater Dans.

Fontys Hoge School voor Kunsten Modern Theater Dans
Fontys was niet mijn eerste keus en ik wist daar het minst over. Ik ben wel naar de open dagen geweest, maar daar bleef het bij. Dus de eerste dag ging ik open minded daar heen. Gelukkig gaat het goed. Ik vind het hartstikke leuk, de leraren geven hartstikke leuk les en ze gaan zo met je om dat je makkelijk een band met ze kan krijgen. De klas is ook echt leuk. Dus ik heb geen spijt van dat ik hier naar toe ben gegaan. Ik kijk er ook echt na uit wat er nog meer komt in deze jaren bij Fontys.

Specialiseren
Sinds 2016 mag ik mijzelf een proffesionele danser noemen, maar ik zie mijn toekomst niet als danser. Ik wil graag een Choreograaf worden, omdat ik het maken van choreografieën echt leuk en mooi vind om te doen. Ook het samen werken met dansers vind ik interessant. Je geeft een stukje van je fantasie en je hart weg aan het publiek. Gelukkig zit ik nu op een opleiding waar ik mij in kan specialiseren in choreografie.

Verder studeren
Ik wil na mijn studie als Choreograaf een Master doen voor Docent dans bij Fontys om mijn werkveld te verbreden, omdat de kunst en cultuur in ons land zo slecht gaat wordt het zoeken van een baan steeds moeilijker en de competitie wordt steeds hoger.